Betaald krijgen voor je Vlog

Het kost je ongeveer 5 minuten om dit artikel te lezen.
Betaald krijgen voor je Vlog


Sinds Miss Lipgloss (Cynthia Schultz) begon met haar beauty vlogs, vlogen de vlogs over make-up, haar en lifestyle als paddestoelen de grond uit. Cynthia (Miss Lipgloss) inspireerde jonge meiden om ook te gaan vloggen en video’s te maken over hun dagelijkse make up routines.

Met al die beauty vlogs groeide de branded content, want al die vloggers willen graag geld verdienen met hun vlog over lipstick, rouge, eyeliner en shampoo.

Wat is branded content?

In je vlog kun je allerlei soorten producten laten zien en testen. Producten voor je kennisbank, producten die inspireren en producten die verkopen. Vooral die laatste variant is bij vloggers in trek.

Maar met een vlog alleen is het lastig geld verdienen. Je kunt je helemaal suf vloggen en de euro teller blijft (vaak) op nul staan.

Maar wat nu als je een vlog hebt dat veel viewers trekt, omdat je zo leuk vertelt over product-X.
Met veel viewers ben je interessant voor bedrijven om via branded content reclame te maken voor hun product.

Een belangrijk cijfer in de vlogwereld is dat 70% van de consumenten meer leren over een bedrijf/ product via een vlog dan via een advertentie van dat bedrijf.

Voor grote bedrijven is het dan ook interessant om een vlogger te betalen voor het maken van een vlog over product doormiddel van een review of een advertorial.

Voor veel beauty, mommy en lifestyle vloggers is dit de manier om met hun vlog geld te verdienen.

Waar vind je branded content?

De beauty, mommy en lifestyle vlogs vliegen als paddestoelen de grond uit. Met voorbeelden als Cynthia Schulz van Miss Lipgloss worden aspirant vloggers dagelijks geïnspireerd om ook een vlog te starten.

Dit soort vlogs zijn ideaal om te gebruiken voor branded content. Je laatje als vlogger inhuren om in je eigen vlog het over product X te hebben. Met een getraind oog (en misschien ook met een minder getraind oog) kun je de vlogs eruit pikken die dat doen.

In deze vlog is een goed voorbeeld van branded content. Cynthia geeft een review van de beauty box en geeft ook aan waar deze te koop is.

Gevolg is dat de Zarqa Beauty box door een prominente vlogster onder de aandacht wordt gebracht. Het is niet helemaal duidelijk of Cynthia hiervoor wordt betaald.

Een manier kan zijn dat de fabrikant of de verkoper van de beauty box tijd heeft ingekocht van mevrouw Schulz. Net zoals je als bedrijf een reclameblog kunt kopen voor radio of televisie of een banner op een website.

Omdat het verpakt is in een review, is het niet altijd duidelijk wat de motivatie is van de vlogger in kwestie.

 

Vervuiling

Branded content kan een vervuild beeld veroorzaken bij je bezoeker. Een vlog zet je in om vertrouwen op te bouwen met je viewers. Wanneer je dat ondermijnt door branded content, kun je je afvragen of het verstandig is om te doen.

Het lijkt mij verstandig dat je van tevoren goede afspraken maakt met de opdrachtgever en dat je ook de mogelijkheid krijgt om nadelen van het product te benoemen. Op die manier blijf je dicht bij jezelf en geef je je bezoeker niet het idee dat je alles aan prijst, omdat je ervoor betaalt krijgt.

Voor de zakelijke vlogger raad ik branded content af. Je vlog zet je in voor je bedrijf om naamsbekendheid en expertstatus op te bouwen. Een betaalde review over een product of dienst, kan ervoor zorgen dat het vertrouwen van je bezoeker in jou als ondernemer daalt.

 

Herken jij branded content als je het tegenkomt?
Deel je antwoord hieronder in het commentaarsveld.
Laat je inspireren door anderen en inspireer anderen met jouw verhaal.

Op jouw vlogsucces!

Reacties

reactie